Köp & Leveransvillkor

Köp & Leveransvillkor

Hos HIME AB, SE559022521401, kan du  köpa miljöcertifierade och remake varor av högsta kvalitet. Vi har som mål att alltid ge professionell och hög service till våra kunder. Dessa köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.hime.se, där kunden är bosatt i Sverige. I de fall där kunden är bosatt i en medlemsstat inom EU annan än Sverige är villkoren tillämpliga i de delar där de inte avviker från konsumentlagstiftningen i kundens land. Vi följer den konsumenträttsliga lagstiftningen i kundens land där så föreskrivs av EU-regler.

Som kund hos HIME AB har du alltid rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på customerservice@hime.se. Vår målsättning är att kundservice ska besvara ditt mail inom 24 timmar på vardagar.

 

Varor och totalkostnad

Totalkostnad, inklusive fraktkostnad, eventuella andra avgifter och moms är tydligt specificerade i varukorgen. Erbjudanden är tydligt angivna med tidsbegräsningar och övriga villkor. Vår faktkostnad är 49 kr per sändning

Alla fraktpriser är inklusive moms.

Åldersgräns

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år).

Priser

De priser du finner på vår handelsplats är dagsaktuella priser inkl 25% moms. Momsen redovisas i ordersammanställningen tillsammans med eventuella fraktkostnader innan du bekräftar köpet. Ändras momsen förbehåller vi oss rätten att ändra priserna motsvarande. Prisjusteringar kan ske när som helst utan föravisering.

Priser utanför EU

Vid köp, där ordern skeppas utanför EU, debiteras ingen moms. I priset ingår ej eventuell införselmoms, skatter, tullavgifter samt administrativa avgifter till fraktleverantör i destinationslandet. Dessa betalas i förekommande fall av mottagaren. Avgifternas storlek varierar från land till land. Kontakta oss för mer information.

Presentkort / Rabattkod

Eventuell presentkortskod eller rabattkod anges i varukorgen. Rabattkoder kan ej kombineras med varandra om inte detta tydligt har angetts i villkoren för den specifika rabattkoden. Ansvaret för att ange korrekt rabattkod ligger hos kunden och prisjusteringar pga. felaktig eller glömd rabattkod kan ej genomföras i efterhand. Fler än ett presentkort kan ej användas på ett köp i kassan.

Ångerrätt

Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och finish. Vi förbehåller oss rätten att vid retur av vara göra ett värdeminskningsavdrag om varans status har förändrats i sådan mån att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra avdrag på försäljningspriset.

Om du inte är helt nöjd med ditt köp kan du returnera dina varor till oss inom 14 dagar efter att du har mottagit dem. Återbetalning sker sedan snarast, inom högst 14 dagar efter att vi har fått varorna till oss. Återbetalning sker med samma betalsätt som ursprungligen använts. Vid returen bör varorna packas ordentligt i oskadad originalförpackning samt originalemballage. Originalförpackningen bör inte användas som ytterkartong då varan kan skadas.

För att kunna hantera din retur behöver vi ditt namn, kundnummer och ordernummer – bifoga följesedeln i paketet och ange tydligt vad du vill returnera så har vi all information vi behöver för att snabbt kunna hantera din retur. Om du inte har kvar din följesedel så kan du skriva ut denna Pdf och lägga i paketet.

Vid eventuellt utnyttjande av returrätt betalar du fraktkostnaden. Returer ska skickas till vår adress, som du finner längst ner på hemsidan, och det går bra att paketet skickas till ombud för uthämtning.

Tänk på att du ansvarar för att varorna kommer fram hela till oss. Packa därför gärna varorna noggrant så att de inte skadas och gärna med en spårbar försändelse, t.ex. paket eller rekommenderat brev.

Ångerrätt gäller inte för måttanpassade eller specialbeställda varor enligt dina instruktioner.

Betalning

HIME AB erbjuder en lösning med Klarna Checkout för alla följande betalningsalternativ:

    • Kortbetalning. Betalning accepteras med VISA och MasterCard.
    • Direktbetalning Nordea, Handelsbanken, Swedbank och SEB. Säker betalning över Internet för dig som är kund i listade banker och som är ansluten till deras internettjänster. Vid betalning kopplas du automatiskt vidare till inloggning och loggar in på vanligt sätt. Pengar dras direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.
    • Faktura hel- eller delbetalning privatperson. Vi erbjuder dig att antingen betala hela din faktura eller dela upp den i flera delar. Betalningsvillkoren är 14 dagar vid hel betalning. Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 14 dagar från den dag dina varor skickas från oss, därför är det viktigt att paketet hämtas ut från paketombudet så fort avisering skett. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut.

Leveranssätt

Vid leverans av varor inom Sverige använder vi oss av DHL till närmsta paketombud eller med Svenska Posten direkt hem i brevlådan som brev alt. postpaket. Vid leveranser utanför Sverige sker leverans i allmänhet med UPS direkt till mottagarens adress. Kontakta oss om du önskar mer information om utlandsleveranser.

Leveranstid

Lagerförda varor skickas från vårt lager inom 3 arbetsdagar.

  • Hanteringstiden inom Sverige – Normalt 1-3 arbetsdagar med DHL eller Posten. Gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden.
  • Hanteringstiden inom EU – Normalt 3-9 arbetsdagar med UPS beroende på vilket land leveransen skall till.

Vid köp av flera varor med olika leveranstider, skickas allting tillsammans vid det senast planerade leveransdatumet. Så snart en vara är på väg till dig skickar vi en bekräftelse via e-post.

Vi gör allt som står i vår makt för att leverera din order enligt utlovad leveranstid eller tidigare. Om en vara avviker mot den utlovade leveranstiden och det uppstår leveransförsening meddelar vi dig detta genom e-post. Du kan när som helst helt eller delvis avboka din beställning om vi inte håller våra utlovade leveranstider.

Det kan även finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja din beställning exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi meddelar dig då detta genom e-post så fort som möjligt.

Transportansvar, skador på försändelse

Om varan skadas eller kommer bort under transporten från HIME AB på väg till kund är HIME AB ansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då du på eget initiativ återsänder den är du som avsändare ansvarig för godset. Vi rekommenderar därför att du packar försändelsen noga i originalförpackning eller likvärdigt packmaterial. Dessutom bör godset försäkras och skickas som spårbar sändning vid retur.

Om du vid mottagandet av ditt paket hos ombudet upptäcker att försändelsen är synligt transportskadad skall detta reklameras omgående till paketombudet. Ta även foto av skadan. Om du vid uppackning upptäcker att innehållet är skadat, hör av dig till customerservice@hime.se inom 24 timmar.

Outlösta paket

För paket som inte löses ut förbehåller sig HIME AB rätten att fakturera kunden för fraktkostnad, returfrakt och hanteringskostnader med totalt 350 kr inklusive moms. Om du valt faktura som betalningsalternativ medföljer fakturan i paketet, därför är det viktigt att lösa ut paketet och betala denna inom 14 dagar för att undvika påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Eventuell faktura för outlöst paket skickas genom vår partner Klarna.

Reklamation

Om en vara är felaktig, skadad eller felexpedierad, var vänlig kontakta kundservice på customerservice@hime.se. För att kunna hantera produktreklamationer på ett effektivt sätt måste alltid digitala bilder på skadan bifogas. Vid eventuellt återsändande av en felaktig vara betalar HIME AB frakten. Om du själv väljer att skicka tillbaka produkten så ansvarar du för frakten. Tänk på att det alltid är du som ansvarar för att sändningen kommer fram hel. Packa väl i originalförpackning och bifoga beskrivning av felaktigheten.

Om du har valt faktura som betalsätt, observera att den skall betalas även om varan reklameras. Ev. reglering av fakturan sker när ärendet har hanterats.

Tvistelösning

Vid en eventuell tvist kommer HIME AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.

Force majeure

HIME AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.